Mari Belajar Bahasa Jepun ( Japan )

Posted: Sunday, May 2, 2010 by Amonree in Labels:
0

Assalamualaikum para2 tetamu sekalian di blog ku . . . sementara menunggu untuk mengupload manga kaiji . . . sebab internet lembab malam ni. . . so aku nak wujudkan ruangan ini la . . .

Ruangan untuk belajar bahasa jepun. . . takkan la baca saja manga dan tengok anime. . . Jadi sedikit sebanyak aku akan kongsikan perkataan yang biasa digunakan dalam bahasa jepun. . . so marilah sama2 kita belajar bahasa jepun . . .




Jom kita mulakan kelas. . .

kita mulakan dengan greeting atau pun ucapan salam di sana

  • Hello = adowm0
  • Selamat pagi = ohayou gozaimasu
  • Selamat tengahari = konnichiwa
  • Selamat petang = konbanwa
  • Selamat malam = oyasumi nasai
  • Jumpa lagi/sebentar lagi = dewa mata
  • Jumpa esok = dewa ashita
  • Apa khabar = ogenki desu ka / Hajimemashite*
  • Bagaimana keadaan kamu = hajimemashite
  • Gembira berjumpa kamu = oai-deki-te ureshii-desu
  • Gembira berkenalan kamu = Yoroshiku
  • Makan dahulu = ittadakimasu!! ( macam naruto tu. . hehe )

* Hajimemashite digunakan jika berjumpa orang kali pertama


Ok buat sementara waktu. . . nanti aku sambung kelas ini dengan perkataan lain pula k..
chiow

0 comments:

Pages